وظیفه

وظیفه ی اصلی تو آن است که خویشتن حقیقی ات را همچون طوماری باز کنی. تو همچنین وظیفه داری به دیگران نیز کمک کنی تا دل و گام های خود را استوار سازند و به عنوان افرادی یکه و بی بدیل پا در راه بگذارند. برای تحقق این وظایف ، باید برای دیگران فرصتی فراهم کنی تا آنها نیز بتوانند احساسات خویش را ابراز کنند ، آرزوهاشان را نشانت دهند و رویاهاشان را با تو سهیم شوند .

* بدی را محکوم کن ، اما نه آدمهای بد را . آدم های بد نیز مانند تو انسان اند و در مسیر کامل ساختن خویش تقلا می کنند .

* با سلاح عشق به پیکار بدی ها برو . هر انسانی در طلب بی پایان کشف خویشتن است : این طلب را دوست بدار و محترم بدان .

* هیچوقت فراموش نکن که دنیا زشت نیست ، دنیا تیره و تار نیست ، دنیا ویرانگر نیست ، عمل تهی از عشق آدمی دنیا را به این روز انداخته است .

*تو باید الگو باشی ؛ اما نه الگویی کامل و بی عیب و نقص و دور از دسترس ، بلکه الگویی انسانی و بس انسانی . انسان بودن ، برترین قله ای ست که می توانی آن را فتح کنی . (( انسانیت ، بام زندگی است .))

* باید بدانی که از دگرگونی گریزی نیست ، و اگر دگرگونی را در مسیر عشق و کشف خویشتن خویش بیندازی ، همواره خوب و مثبت خواهد بود . (( زندگی ، عاشقانه زیستن است . ))

* باید بدانی که نمی توان محبوب همگان شد . محبوب همگان شدن ایده آل است ، اما عملی نیست . چنین ایده آلی در عالم خاکی به دست نمی آید . عالمی دیگر بباید ساخت و از نو ، آدمی . می توانی آلویی شوی رسیده و درشت و آبدار ، اما فراموش نکن هستند کسانی که آلو دوست ندارند .

* باید این را نیز بدانی که اگر بهترین آلوی جهان هستی و محبوب تو آلو دوست ندارد ، توان آن را داری که سیب باشی . اما فراموش نکن که اگر سیب شوی ، بهترین سیب دنیا نیستی . در حالی که می توانی بهترین آلوی دنیا باشی .

* حتی اگر همگان تو را دوست ندارند ، تو همگان را دوست بدار . تو دوست نداری که دوست داشته شوی ، تو دوست داری که دوست بداری . مهم آن است که دلی پر مهر داشته باشی .

* اگر همگان را دوست بداری و یکی از آنها عشق تو را پس بزند ، دلیلی برای یاس و سر خوردگی وجود ندارد . او را مقصر ندان . او آمادگی پذیرش عشق تو را نداشته است . تو عشق خود را با قید و شرط ابراز نمی کنی . تو عشق می ورزی ، زیرا موهبت عشق ورزیدن را داری . تو عشق نمی ورزی که در ازای آن محبت دیگران را جلب کنی . تو عشق می ورزی،زیرا می توانی عشق بورزی.(( عشق،هدف عشق است . ))

مکتوب پائولوکوئلی